Nu mönstrar vi på för en dag...
Vi har haft en mycket intressant dag ombord på hangarfartyget Midway, som ligger i hamnen i San Diego. Kul med alla guider som jobbat ombord och berättar historier om livet ombord från pilot till mässpojk. De va många historier då fartyget tjänstgjorde på världens alla hav i över 47 år!! från 1945 tills de togs ur tjänst 1992, denna långa tid märktes väl på fartygets uppdateringar med teknik från tidigt 40 tal till hypermodernt 90 tal... men allt var väl med dagens mått mätt rena stenåldern och vi hade väl förmodligen mer information i våra paddor än va hela fartyget kunde prestera 1992.
 |
There is no ride like a Cadillacride.... this Cadillacguy give you a hell of a ride... |
 |
Hangarfartyget Midway 41, levererat 1945 och döpt efter de avgörande sjöslaget vid Midway, som trots med ett stort underläge Amerikanarna lyckades vinna mot Japsen,och med de förmodligen skapade kraften till andra världskrigets utgång. |
 |
Beställt 1943 och levererat knapp två år senare, ganska otroligt att få ihop den pjäsen på två år... bara kabeldragningen borde tatt mer än så, de ser ni längre ner... men va de brått så va de...
Brått eller inte så va de välbyggt då de tjänstgjorde i 47 år och va hem åt över 100 000 sjömän under denna tiden. |
 |
Där är ett antal våningar att springa vilse i, från flygdäck till kommandobryggan va de 50 feet, ca 15 meter och från däck till vattnet ytterligare ca 40 meter |
 |
I dag används hangardäcket till annat än förvaring av plan, svårt att återge meen... de va hur stort som helst!! |
 |
Precis som i bilen när vi crusiar på freewayen sitter CO "comander in cheif" i vänsterstolen... |
 |
Här en han... jour..jour... jou... ja han sum har hann ummet.... Den lille kabyssen strax ovanför tallriken på planet... där sitter Comander in Cheif, den vi ser lite längre åt höger med svarta rutor är "flygledartornet"... |
 |
Och GATOR "navigatorn" i högerstolen.... |
 |
När du satt i planet och såg de här på höger eller vänstersidan, jag då kittlade de nog störtskönt i kistan... and it was no return... |
 |
När katapulten släpptes och de accelererade från 0 till 180 mph över en 270 feet lång sträcka...!! Snacka om G kraft, 0 till 290 kilometer i timmen på 86 meter!!! Hua!! |
 |
Krånglar de nu... så är detta förmodligen de sista du såg i 300 km.!!! |
 |
Men om allt gick bra och du gjort ditt uppdrag, lotsas du in för landning av dom här gubbarna i flygtornet, även här är de ju tydligt vem som sitter i vilken stol... till vänster...? ja just de..;-) |
 |
Så här vass kan hon va i munnen ibland... mitt lilla gryn...<3 <3 |
 |
De fanns ett otal stridsplan från fartygets 47 åriga tjänstgöring uppradade på flygdäck.. |
 |
Lite fräck med Downtown i bakgrunden... |
 |
I vanlig ordning fick man ju hugga in och göra finjusteringarna av de tekniska... |
Readyroom
 |
Här satt piloterna fullt stridsberedda och väntade på sina uppdrag 24/7 detta va avsett för en skvadron så de fanns ett antal Readyrooms på fartyget för att va stridsberedd dygnet om... Underhållning och käk fanns för att fördriva väntan... |
 |
Här fick man dock sitta i baksätet...;-) |
 |
Och här ytterligare lite felsökning av elen... |
 |
Så här bodde merparten av besättningen... 4 500 man, de fanns sängar och kojer i varenda skrymsle och vrå på fartyget, hur man fått plats med alla e en gåta.... |
 |
De gäller att ta vara på allt utrymme, detta va ju smart att ha sina personligaste ting i bädden... |
 |
Serveringar fann de, vet inte hur många, men förmodligen ett antal om 4500 sjöbusar skulle bli mätta om dan ... |
 |
Här har vi en av officersmässarna... |
 |
Och efter lekamlig spis... kan man få andlig... |
 |
Kinesa man så här va man förmodligen ingen man sa emot på skeppet... |
 |
Allt va som ett litet samhälle i sej, blev man sjuk löste man även de mest avancerade ombord, för att bli hemflugen skulle man i princip vara död eller om någon närstående hemma va allvarligt sjuk... |
 |
Studio Grell!! För dom oinvigda va Tandläkare Grell en av dom djävligaste som i våra barndomstrakter funnits, många va vi som försattes med tandläkarskräck från småskolan på grund av den gubben...! |
 |
Ju längre ner man kommer ju varmare blir de sägs de ju... längs ner va maskinrummet som styrde härifrån, här stod man i fyratimmarspass och bara stirrade på dom här mätarna i princip..., va de långtråkigt så kunde du... clean the brass... som de sas, och som den mässingen blänkte hade de nog vart väldigt långtråkigt, drivningen skedde med ånggeneratorer som drevs med olja, de gick 2,2 miljoner gallon i tankarna gångrar man de lite slarvigt med fyra så blir de knappt 9 miljoner liter...!!
Nu behövdes de, då i princip skeppet bara kunde gå 20 dagar/dygn på en full tank, med tanke på att man knapp aldrig va i hamn så tankades fartyget till sjöss världen över när de va förbrukat en halv miljon gallon av tanken... detta för att alltid va redo för strid när och än var världen kallade... |
Dagens grabbiga!!
 |
Viken liten kille har inte drömt om en sån här... |
Detta va sista dan för oss i San Diego, en mycket väl spenderad sådan tycker vi som upplevt 6 timmar av Midway 41 IRL... Hoppas vi med dessa bilder väckt ert intresse att googla vidare på detta fantastiska skepp/flytande samhälle...
Nu drar vi oss norrut med första stopp i Escondido för övernattning... sen får vi se vart ödet tar oss...
Efter en dag med äventyr från de sju haven vi gungar oss till sömns inför morgondagen...
TEN FOUR OWER AND OUT!!!
Lillemor & Börje

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar